Heksenblog

Dagboek van een heks. Maar alleen als ik iets te vertellen heb :o)

5.4.06

Natuurrituelen - Carla Rosseels

Om inspiratie op te doen bij de voorbereiding van Litha, heb ik vorige week het boek Natuurrituelen van Carla Rosseels gekocht.

Het boek bespreekt niet alleen de typische natuurfeestdagen zoals midzomer- en midwinternacht en de twee equinoxen, maar ook enkele traditionele feestdagen die diep in onze cultuur ingebed zijn, zoals Halloween, Sinterklaas en Valentijn.

Elk feest bespreekt uitgebreid de geschiedenis, de mythologieën, de gelijkaardige feesten in andere delen van de wereld, de uitleg op spiritueel vlak, de manier waarop je elk feest zin kan geven in je eigen leven, en geeft natuurlijk ook suggesties voor rituelen die bij elk feest horen.

Persoonlijk vind ik het heerlijk om eens een boek te lezen dat echt aandacht schenkt aan onze allereigenste geschiedenis. Geen Ierse keltische toestanden, geen Amerikaanse theorieën, nee echt uit de Vlaamse klei gewrocht. En met bijzonder veel aandacht dus voor onze eigen voorchristelijke geschiedenis. Toevallig komt de schrijfster uit de streek waar ik ben opgegroeid, dus ik voelde me nog een stukje meer betrokken dan anders, hoewel ik er zelf niet meer woon.

Het boek is erg vlot geschreven en leest als een trein. Bijna als een roman, zelfs. Nu ja, niet helemaal, na een feest of drie heb ik het wel even weggelegd, en moest ik even afwisselen met een ander boek, maar nu ben ik er weer helemaal klaar voor. Nog van dat!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home