Heksenblog

Dagboek van een heks. Maar alleen als ik iets te vertellen heb :o)

11.12.08

Bestaan goden/godinnen echt?

Geloof ik dat die goden en godinnen, en al die andere energieën die we uitnodigen in onze rituelen, aparte energieën zijn of alleen maar bestaan binnenin mezelf? Ik weet het niet, en ik hoef het eigenlijk ook niet te weten. Voor mij is het voldoende de mogelijkheid open te houden.
Ik ga er over het algemeen eigenlijk vanuit dat goden immanent zijn, of beter, dat ze eigenlijk niet bestaan tenzij als concept in onze eigen hersenen. Dan zou dat betekenen dat de hele hekserij voor mij alleen een psychologisch spel is. Inderdaad, grotendeels wel ja. Maar ik zie daar geen graten in. Ik ga met respect om met het concept van goden, godinnen, elementen en andere energieën, omdat ik respect heb voor de gedeelten van mezelf die overeenstemmen met deze concepten. Ik zie geen enkel probleem om daar allerlei ritualiek en symboliek aan toe te voegen als ik daarmee dichter bij mezelf kom, als ik daarmee mezelf beter leer kennen. Als ik daarmee alle aspecten van mezelf, ook mijn niet zo fijne kanten, leer aanvaarden en respecteren. Dan is daar niets mis mee, lijkt me. En als die energieën toch op zichzelf zouden bestaan, als goden en godinnen echt energieën buiten mij zijn, dan maakt het nog niets uit, want ik heb ze altijd met respect behandeld.

Ik zal wellicht nooit zeker weten of die energieën op zichzelf bestaan of niet. Maar daar kan ik mee leven. Ik hoef daar geen zekerheid over te hebben. Ik hoef niet te geloven om gelukkig te zijn.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home