Heksenblog

Dagboek van een heks. Maar alleen als ik iets te vertellen heb :o)

16.5.07

PFI Conference 2007

Zaterdag ben ik voor het eerst meegegaan naar de Conference van de Pagan Federation International in Lunteren, Nederland. Het was een heerlijke dag, maar het heeft ook wel mijn ogen geopend...

We kwamen mooi op tijd toe voor het openingsritueel, dat geleid werd door druïden. Op zich was er niets mis met het ritueel, maar we waren met veel te veel mensen, waardoor het ontzettend lang aansleepte, en het was er veel te warm waardoor sommigen het benauwd kregen.

De rest van de dag waren er workshops, telkens drie tegelijk waaruit je moest kiezen. Tijd voor een middagpauze was er niet tenzij je een heel lesdeel miste. Jammer vond ik dat.

Als eerste workshop koos ik voor een uiteenzetting over de man achter Aleister Crowley, door de Engelse Geraldine Beskin. Eigenlijk weet ik bijzonder weinig over Crowley. Ik weet dat hij met magie bezig was, maar heb nog nooit een van zijn boeken gelezen. Het was echter best wel interessant, en Beskin is een goede verteller die met haar gortdroge humor heel leuk om naar te luisteren is. Ik wil zeker eens een boek van Crowley lezen, al was het maar om te zien wat die vreemde man wiens leven ik nu een beetje ken, nu eigenlijk geschreven heeft.

De tweede workshop volgde ik bij Arguicha, die op de beperkte tijd toch zijn best deed om de basis van het Keltische bomensysteem uit de doeken te doen. Hij is echt een geboren verteller, kan iets heel duidelijk en helder uitleggen en is tegelijk nog grappig ook. Bovendien vond ik het eigenlijk best interessant, dus over bomen en het Keltische alfabet wil ik ook wel eens wat meer gaan opzoeken. En ik wil ook heel graag eens een bomenwandeling meedoen...

Daarna koos ik voor Anke Zack, met "De weg van de godin". Die ervaring was nogal dubbel bij mij. Ze maakte overdreven veel reclame voor haar cursus, die mij geen zak interesseert aangezien hij in Rotterdam doorgaat. Ik had liever gehad dat ze wat meer inging op die godinnencultussen van vroeger, bijvoorbeeld. En ik begrijp dat de tijd heel kort was, maar een uiteenzetting over wat er in een cursus zal gebeuren die ik toch nooit zal volgen, daar had ik geen behoefte aan. Haar geleide meditatie/sjamanistische trancereis vond ik wel prima. Ik doe dat vaak zelf, zonder begeleiding, maar heb er ook geen moeite mee om een begeleiding te volgen. Alleen deed ze ons op een bepaald moment van een boom overstappen op een wolk, en vergiste ze zich daarna drie of vier keer, dat ze boom zei in plaats van wolk. Maar een vliegende boom, dat komt niet zo vaak voor en dat haalde me telkens even uit mijn concentratie. De rest van de reis verliep echter prima voor mij.

Daarna was ik uitgehongerd, en besloten C. en ik even middagpauze te nemen. Achteraf bekeken vind ik het jammer dat ik niet meegedaan heb aan de workshop cirkeldansen van Hera, in plaats van "de weg van de godin" en een middagpauze, maar goed...

Daarna koos ik voor het vier-elementenritueel van Alexsandra en Martin. Hmm. Het was niet mijn ding. En het openingsritueel en dit ritueel hebben echt mijn ogen geopend voor de verschillen tussen onze groep en de anderen. Het lijkt me dat alles nogal overdreven geheimzinnig gehouden wordt bij de anderen. Hoe word je nu verondersteld mee te leven in het ritueel als de elementen uitgenodigd worden met een gemurmel van de hogepriester waar je gewoon niets van begrijpt? En de overdreven ingetogenheid bij de anderen vertelt me ook dat bij de meeste andere groepen een ritueel iets heel sacraals is, waarbij nooit of zelden gelachen wordt, waarbij alles stil en heilig gebeurt. Maar euh... hoe kan je nu bijvoorbeeld de seksuele energie van Beltane voelen stromen als je met het hoofd gebogen doodstil blijft staan? Hoe vier je de terugkeer van het licht met Yule als je een gezicht trekt alsof er net iemand gestorven is? Nu goed, iedereen doet het zoals hij of zij dat het beste aanvoelt natuurlijk, maar het doet me wel beseffen dat ik echt wel goed op mijn plaats zit bij M., waar een feest een echt feest is...

Als afsluiter luisterde ik naar Abe de verteller, die het verhaal bracht van Lugh en Blodeuwedd en Bran. Ik had hem al eens bezig gehoord op Elf Fantasy Fair, en hij vertelt goed, die jongen, ik zie hem graag bezig... Hij doet het met passie, en dat is leuk om te zien.

De afsluitingsceremonie heb ik gemist omdat ik op dat moment net een staf aan het kopen was bij Martin. Hij duwde me een staf van ceder in mijn handen. Ik was helemaal niet van plan om een staf te kopen, want ik gebruik weinig tools bij mijn rituelen, maar toen ik hem eenmaal in handen had, wilde ik hem niet meer loslaten. Hij voelt bijzonder lekker aan, glad en zacht en koel. Dus ja, dan heb ik hem maar gekocht :o)

Ik had M.'s prachtige jurk aan en tientallen mensen zijn me komen vertellen hoe mooi ze mijn jurk vonden. En hij was dan wel niet van mij, maar dat is toch best wel fijn. En ik voelde me er bijzonder vrouwelijk en elegant in (ik! elegant!) dus ik ga zeker zelf zo'n jurk kopen... Ze komen van de godin in jezelf (http://www.degodininjezelf.nl/) en die titel is wel heel erg toepasselijk, want je voelt je er inderdaad echt een godin in. Heerlijk!

De sfeer tijdens de dag was heel aangenaam, ik heb heel veel lieve en vriendelijke mensen ontmoet, en ik ga proberen de volgende jaren ook van de partij te zijn. Ik weet alvast wat ik volgende keer wel moet kiezen, en wat niet. En dat is normaal, denk ik. Sommige dingen liggen je nu eenmaal beter dan andere, en dat moet je eerst zelf ontdekken voor je een keuze kan maken. Fijne ervaring, dus!

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hoi Lies,
Ik ben Yolanda en reeds 15 jaar met Wicca bezig.
Ik en mijn man waren ook aanwezig bij het ritueel van Martin.Ik vond het mooi, maar het is zeker niet wat je in de intieme sfeer van een coven kan vinden! Geloof me, in een goeie groep wordt er heel wat afgelachen!!En inderdaad,soms versta je de tekst niet,maar dat komt omdat er leken bijzijn.Ikzelf opteer liever voor een mooi tekstje, dat voor iedereen begrijpbaar is, maar elke coven werkt weer anders.Je hebt een leuke blog, spijtig dat ik het nu pas ontdek!
Vele groetjes en BB vanwege de zotste coven van België

08:47  
Blogger Lies said...

Hoi Yolanda,

Ik geloof je graag. Eigenlijk vind ik het jammer dat er niet meer kansen bestaan om eens bij een andere groep te gaan kijken. Wij doen heel veel open rituelen, waarbij iedereen welkom is, en die zijn heel leuk en mooi en ook intens. Ik begrijp dat je in een open ritueel nooit die intensiteit kan bereiken als binnen een coven, maar dat hoeft niet te betekenen dat het niet waardevol kan zijn. Ik zou het erg verrijkend vinden om ook eens met een andere groep te kunnen meedoen...

09:35  

Post a Comment

<< Home