Heksenblog

Dagboek van een heks. Maar alleen als ik iets te vertellen heb :o)

25.5.07

Spiritueel fietsen in de Achterhoek

Vorig weekend was ik van donderdag tot zondag in de Achterhoek (Nederland, kanten van Zutphen) met mijn vriend, mijn schoonouders en mijn schoonbroer op fietsweekend. Niets spiritueels aan, zou je denken... en toch...

De natuur is er zo overdonderend, vooral omdat ik het niet verwacht had, en nu in de lente zo mooi groen en weelderig, dat ik vaak het gevoel had dat de natuur tot me sprak, dat ik naar de bomen en planten kon reiken met mijn bewustzijn en dat zij mij tegemoet kwamen. Een soort van energie-uitwisseling, eigenlijk, ik weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven. Ik reed dus vaak volkomen euforisch door de lanen en velden, helemaal vol van die groene energie van moeder aarde.

In Laren, bij Lochem, vind je de dikste eik van Nederland, en toen ik de bordjes zag, wilde ik daar per se naar gaan kijken natuurlijk. En ik ben blij dat ik er geweest ben, hij is ontzettend indrukwekkend. Hij moet zo'n 430-440 jaar oud zijn. Onderaan zie je dat hij zowat volledig is uitgehold en misschien niet zo gezond meer is, maar hij blijft fantastisch indrukwekkend. Wat een kanjer. Wat een grootsheid. Prachtig om oog in oog te staan met een levend wezen dat al zoveel eeuwen heeft doorstaan...

Zondag kwamen we, eerder bij toeval, terecht bij Uitspanning De Witte Wieven. Leuk. Overal heksenpoppen, de legende kan je lezen op de menukaart, en ze hebben een winkeltje met allerlei wittewievenspulletjes. Als heks voelde ik me geroepen om het heksendrankje te proberen, maar dat was zo mierzoet dat ik het echt niet binnen kreeg. Dat het helgroen was, daar stoorde me ik nog niet aan, zoiets had ik wel verwacht. Ik heb een lekkere Wittewievenkoek gekocht en een oranje Senseokopje met een Witte Wief op. Zulke plekken zijn... tja... leuke dingen voor de mensen, maar behalve de legende zelf eigenlijk van weinig waarde. Gewoon leuk.

Het was een heerlijk weekend, volstrekt ontspannen wat rondfietsen, soms eens afstappen om wat rond te kijken of een molen te bezoeken ofzo, gezellig picknicken langs de weg, in aangenaam gezelschap... Zulke weekends mogen er nog zijn!

1 Comments:

Blogger Nathalie said...

Ik heb vaak wanneer ik in een bos-omgeving rij het gevoel helemaal tot leven te komen, bijna dat alle zuurstof te veel wordt :) en dan ben ik echt volkomen gelukkig. Ik hou echt van bomen.
Ik ben blij dat het zo'n lekker weekend is geweest - en het gaat dus blijkbaar heel erg goed met jou en je schoonfamilie dat jullie met z'n allen weg kunnen?
Wie had dat een aantal jaar terug kunnen denken, dat alles zo zou lopen? :)

10:08  

Post a Comment

<< Home